Дизайн для ворожого світу: інтерв’ю із засновниками проєкту «Перемеблі»
Після початку повномасштабного вторгнення, співзасновники «Агентів змін» Андрій Батін та Юрій Грановський почали збирати дизайн-рішення, які могли б бути корисними у воєнний час. Згодом хлопці об’єдналися з Олександром Манукьянсом, засновником Manukians Studio, у проєкті «Перемеблі», і почали створювати лінійку меблів для швидкого облаштування простору.
Команда також розробила інструкції, за якими кожен може зібрати стелаж, стіл, стілець та інші предмети з доступних та недорогих матеріалів.
Ми проговорили з ними про головні принципи роботи, трансформації та майбутній потенціал «Перемеблів».
Спершу ми хотіли створити доступні інструкції, за якими можна зібрати річ із матеріалів, які продаються в найближчому будівельному магазині. В Хусті ми мали сформувати робочі прототипи, а вже команда будівельників після нашого інструктажу продовжила б серійне виробництво та кінцеве облаштування просторів. Але все виявилося трохи не так. Проєктування поступово переросло у виробництво. Часу, щоби передати напрацювання, залишалося мало, і ми зрозуміли, що простіше закінчити все самостійно.
Тиражування стало ще одним етапом перевірки дизайну. Коли ми стали інтегрувати предмети в інтер’єр, у хостел поступово заселялися люди, тож була змога почути відгуки з перших уст. За три тижні роботи в «Хуст Хостелі» ми пройшли всі етапи: від закупівлі матеріалів до облаштованих просторів, якими вже користувалися мешканці. Думаю, це крутий результат, хоч усе спрацювало не так, як ми уявляли.
Трансформація проєкту
Андрій: Після завершення проєкту Хусті ми виклали інструкції зі створення декількох предметів у відкритий доступ. Думали: щойно поділимося ними, хтось одразу зробить за ними щось власноруч. Виявилося, не так багато людей готові на це. Комусь може подобатися і функціональність, і естетика, і ціна, але часу, навичок чи можливостей робити це самостійно немає. Водночас ми запустили виробництво лінійки на замовлення і вже кілька місяців тестуємо це рішення, зосередившись на стелажі, який можна модифікувати під конкретні потреби.
Саша: Ми намагаємося знаходити такі рішення, які кожен може перезібрати під себе. «Перемеблі» — це про залученість до створення речей. При цьому розуміємо, що не всі хочуть бути причетними до безпосереднього виробництва, і це нормально.
Юра: Людям насаджують думку, що дизайном мають займатися лише професіонали: або замовляєш дизайнера інтер’єру, або ти лох. Ми із цим не згодні. Я переконаний, що моя квартира стає моєю через осмислену взаємодію з нею. Тому «Перемеблі» — це один зі способів привласнення та опанування простору.
Ми людям нічого не нав’язуємо. Можна купити собі стелаж кольору венге в найближчому «Епіцентрі», а можна разом з нами спроєктувати стелаж під свої потреби. Це залежить від того, хто в чому бачить цінність.
Головні принципи роботи
Андрій: Ми з Юрою давно надихаємося ідеями відкритого дизайну та використовуємо їх у проєктах «Перемеблі». Ми орієнтувалися на напрацювання двох гуру відкритого дизайну Джеймса Геннессі та Віктора Папанека, викладені у книжці Nomadic Furniture.
Основні правила відкритого дизайну доволі прості: по-перше, варто ділитися тим, що робите — це як з відкритим кодом, у який кожен може залізти, вдосконалити його й передати далі. По-друге, ваші напрацювання мають бути зрозумілими будь-кому, а не лише спеціалістам. Саме це робить дизайн доступним, тоді людина може відтворювати його у власному контексті та пристосовувати до потреб, які ніхто краще за неї не знає.
Юра: Для нас «Перемеблі» — це великий експеримент. У нас не було чіткого плану чи бізнес-моделі. Ми рухаємося відповідно до принципів відкритого дизайну, але в нас немає конкретної мети — для нас важливий шлях. Ми ставимо короткострокові цілі, бо хочемо залишатися гнучкими та відкритими до світу.
Реальність набагато складніша, ніж будь-яка управлінська модель, особливо за нинішніх обставин. Наші плани — це такі собі гіпотези, які ми готові змінювати. Хочемо орієнтуватися на нові знання, які здобуваємо під час роботи, тому для нас важливий принцип learning-by-doing.
Плани
Саша: Ми відчуваємо, що маємо чимало нерозкритого потенціалу. Кожне дизайн-рішення, кожен елемент, кожна деталь — це напівфабрикати, які ще треба доварити, доробити, відшліфувати. Ми ще не протестували безліч рішень, а є ж напрями, де ми навіть не починали роботу.
Юра: «Перемеблі» — це дотаційний проєкт, ми не отримували грантів на запуск і фінансуємо його самостійно. Хочемо, щоб це змінилося, бо тоді зможемо приділяти йому більше часу та масштабуватися. Найкращий спосіб нас підтримати — замовити стелаж, але нещодавно ми також створили патреон для прямих донатів.
Ми б хотіли працювати стало, аби комерційний складник проєкту підживлював соціальний. Для нас цей проєкт насамперед про користь, але він також має генерувати прибуток, бо це одна з умов існування в сучасному світі.
Андрій: Спершу ми перевіряли соціальний, а потім комерційний напрями роботи. Тепер треба подумати, куди рухатися далі. Десь на перетині наших інтересів ми й знайдемо рішення. Складно передбачити, що із цього спрацює, але ми відкриті до нового.
Текст: Надія Червінська
Редактура: Вікторія Осіпова
Переклад англійською: Юлія Дідоха