Як навчити дітей архітектури – досвід школи dash! та її засновника Богдана Волинського

Зміни в суспільстві варто починати з освіти, вважає Богдан Волинський, засновник дизайн-школи dash! у Харкові. Заклад працює з 2015 року. За цей час слухачами довгих і коротких курсів школи стало понад дві тисячі дітей у шести містах України.

Нещодавно харківська дизайн-школа за підтримки House of Europe створила онлайн-курс, щоб зробити архітектурну освіту доступною в кожному куточку України.

Ми розпитали в Богдана про запуск закладу, про те, яких знань бракує креативним підприємцям і як адаптуватися до життя під час пандемії.

Богдан Волинський, засновник дизайн-школи dash!

Про інноваційність школи та архітектурну освіту

У перший рік школа була ніби розвагою вихідного дня. Коли ми відкрили набір, до нас приєдналося шестеро дітей. Я був здивований, що батьки цих дітей довірилися нам, адже ми ще не мали що показати. Щоб про нас дізналося фахове середовище, я презентував школу багатьом архітекторам. Однак не всі були готові нас прийняти. Один чоловік навіть сказав, що я не можу вчити інших, бо занадто молодий. Але студенти й викладачі університетів мають гарні враження від наших проєктів. 

Часто люди взагалі не знають, що це за професія – архітектор. До нас приводять дітей, яким подобається щось конструювати або які хочуть нібито стати архітекторами. Потім нерідко виявляється, що насправді вони хочуть стати будівельниками або конструкторами. Тобто щось пов’язане з будівлями їх зачепило, але необов’язково саме архітектура. 

У нашій школі учні займаються дві години раз на тиждень. Заняття з архітектури та дизайну є двох видів. Перший спрямований більше на розваги та створення простору, де дитина проявляє себе. Другий допомагає здобути навички, щоб підготувати річний проєкт. Наш освітній метод – це 3D Learning. Teaching by Doing, Learning by Doing, Decision Making. Тобто ми вчимося на практиці. У нас немає теоретичних лекцій. Ми все робимо через вправи. Наразі розширили напрями: у нас з’явився дизайн інтер’єрів, вебдизайн, графічний дизайн. Наша школа вчить мислити проєктно. А інструменти для цього можуть бути різні. 

Немає книжки, де написані правильні та неправильні рішення. Ми вчимо, що ухвалення рішень – це про відповідальність. І кожне з них має наслідки – позитивні чи негативні. Щодо архітектурних принципів, то ми працюємо лише з реальними викликами. Будувати абстрактні конструкції «на Марсі» нам не так цікаво. 

Я вважаю, що добра освіта не може бути дешевою. В більшості країн освітою опікується держава, яка дбає про те, щоб її можна було здобути безплатно або не за великі гроші. Ми шукаємо можливості через співпрацю з великими організаціями або через грантові проєкти. І прагнемо, щоб архітектурні програми стали доступними загальноосвітнім школам. 

Ми співпрацюємо зі школами, але наразі тільки приватними. За два роки протестували програми для різних класів і продовжуємо вносити зміни. 

Про команду, менеджмент та управління школою 

Першою нашою кризою стала криза команди. Ми були гарними друзями, однак коли з’явилася відповідальність і регламенти, стало складно. Спочатку кожен робив те, що йому найбільше подобалося. З часом збагнули, що кожному треба брати відповідальність за свій напрям. Спершу я займався майже всім, відвідував різні курси від маркетингу до комунікацій. Тепер є змога трохи розширити команду та делегувати повноваження, тому я зміг зайнятися онлайн-курсом, на який ми отримали грант House of Europe.

Найголовніше у нашій команді – цінності. Якщо людина їх не поділяє – нам не по дорозі. У нас три принципи: актуальність, етика та інновації. Наприклад, якщо ми говоримо про екологію під час занять, то й сортувальний контейнер має бути у школі. А ще ми не повторюємо з року в рік одну й ту саму програму. 

У нас всі викладачі – практики. Ми віримо, що варто займатися тим, що тебе найбільше цікавить. Неможливо вчити одного, а в житті робити зовсім інше. Тому в нас викладачі або архітектори-практики, або студенти старших курсів, які вже практикують. 

Про труднощі

Труднощі виникають постійно. Якогось року в нас був менший набір, ніж ми очікували, і дуже бракувало коштів. Банально на оренду приміщення. Як вдалося пережити кризу? Я почав вчитись підприємництву та аналізувати. А ще ми прописали важливі моменти в документах. Наприклад, склали пам’ятку викладача – регламент щодо поведінки, складних ситуацій, обов’язків і відповідальності.

Щодо організації та управління, то тут було тисячі викликів. Я ж архітектор за освітою, а не підприємець. В мене був досвід проведення освітніх заходів, лекцій, дискусій, воркшопів для студентів. Однак у своїй справі ще треба працювати з фінансами, бухгалтерією, будувати команду. Я думаю, що загалом у нашого культурного сектора є брак знань у менеджменті, маркетингу, фінансових та юридичних питаннях. 

Звісно, великим викликом став для нас карантин. Ми не були готові до нього, бо в нас усі заняття прикладні. І, звісно, одразу постало питання фінансової стабільності. Також ми не знали, що робити з річними курсами, чи ставити їх на паузу. Я записав відеоповідомлення, ми створили окремий розділ на сайті, де був розклад занять у відеоформаті. А ще розіслали матеріали для уроків учням (наприклад, для макетування). 

У той період мені довелося провести самому низку занять, і я зрозумів, що дуже погано, що я єдина заміна. Сьогодні ми більше готуємо наперед. Ми не зупинили системну роботу, і це дало можливість пережити локдаун. 

Освітні проєкти – це не те, на чому можна багато заробити. Також не будете почуватися фінансово та економічно впевненим на 100%. Але якщо багато працювати та використовувати нові інструменти, усе вдасться. Ми поступово нарощуємо потужності. Менше часу витрачаємо на дрібні процеси, бо тепер усе прописано та зрозуміло.

Текст: Оксана Семенік

Шукайте можливості для професійного зростання у нашому каталозі можливостей

Підпишіться на наші соціальні мережі

Щодня — тільки гранти та програми для українців. Повідомляємо одразу, коли з’являється щось нове.

Підпишіться на щотижневу розсилку

Ми випускаємо дайджест із можливостями один раз на тиждень. Ми не будемо надсилати вам жодних інших листів, бо цінуємо ваш час та особистий простір.

Наш донор, керуюча організація та партнер

Спробуйте інший браузер

Ми помітили, що ви переглядаєте сторінку через Internet Explorer. Використайте Safari, Google Chrome або Mozilla Firefox, щоб побачити сайт в усій красі.